A tudományos munka, az oktatás és a nemzetközi projektek mentén építette fel akadémiai karrierjét Dr. Kálmán Anikó, amely 2025 februárjában mérföldkövéhez ért. A Nyíregyházi Egyetem Bessenyei György Pedagógusképző Központjának rektori tanácsadója, intézményünk oktatója egyetemi tanári címet kapott. Elmondása szerint pályáján kezdetektől az elhivatottság, a kitartás és az önfejlesztés folyamatos igénye vitte tovább.
„Magyarországon kétféleképpen lehet egyetemi tanári címet szerezni: az egyik a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) által kiadott, a másik pedig a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) által elfogadott cím. Én ez utóbbit szereztem meg, amely szorosabb kapcsolatban áll az oktatás minősítésével, a hallgatói visszajelzésekkel és az oktatás fejlesztésével. Az elismerést valóban a pályám csúcsának érzem, ráadásul a diplomaszerzést követően itt a Nyíregyházi Egyetemen kezdtem tanítani és 2024 óta, amikor ezt a kinevezést megkaptam, ismét itt dolgozom.”
Dr. Kálmán Anikó a Learning - in the New Lifelong and Lifewide Perspectives című könyvével
Váczy Norbert portréja (NyE)
Felnőttképzés és életen át tartó tanulás
„A felnőttképzés még kezdődő, fejlődő tudományterület volt, amikor egy nemzetközi projektbe hívtak, mint angolul beszélő oktatót. Olyan szakmai tréning volt, amelyben elismert, többnyire a közszférában dolgozó vezetőket tanítottunk arra, hogy képesek legyenek jó módszertannal, pedagógiai tudással továbbadni ismereteiket. Ennek az Európa-szerte zajló projektnek az értékelését írtam meg. Itt indult el a pályám a felnőttképzés irányába. A doktori disszertációmat is a felnőttképzés jelenéről, jövőjéről írtam. Ezt követően az uniós tagságra készülve jelentek meg Magyarországon az életen át tartó tanulással kapcsolatos projektek, amelyekbe folyamatosan bekapcsolódtam" - idézte fel szakmai pályafutásának fontos pontjait.
A Magyar Egyetemi Lifelong Learning Hálózat
Dr. Kálmán Anikót 2000-ben kérték fel a Debreceni Egyetemen működő Lifelong Learning Központ létrehozására, amelyet 2007-ig vezetett. „Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy az elmélet és a gyakorlat ilyen módon összefonódott a pályámon. Rengeteg európai projektben vettem részt, amelyek a szakképzéshez, képzők képzéséhez, oktatásfejlesztéshez kapcsolódtak, ezek eredményeként pedig a kapcsolatrendszerem is folyamatosan bővült. Óriási eredménynek tartom, hogy 2002-ben megalakulhatott a Magyar Egyetemi Lifelong Learning Network (MELLearN). Konferenciákat, workshopokat szerveztünk, külföldi előadókat hívtunk meg, szakmai kiadványokat jelentettünk meg magyarul, angolul egyaránt.” A ma is működő hálózatot 2015-ig vezette. A központ munkájának köszönhető többek között, hogy megindult az egyetemen belül is a horizontális együttműködés, a piaci szereplőkkel közös DACUM (Developing a Curriculum) fejlesztésekhez. A hálózat működése hozzájárult a magyarországi felsőoktatás fejlődéséhez, és számos európai projekten keresztül továbbra is fontos szereplője a nemzetközi oktatási közösségnek.
Nemzetközi tapasztalatok és oktatásfejlesztés
„Két évet töltöttem Finnországban és ösztöndíjat kaptam Angliába, így a nemzetközi oktatási gyakorlatokat is megismertem. Finn kollégáimmal online kurzusokat tartottam, és aktívan részt vettem az oktatáshoz kapcsolódó tananyagfejlesztésben is. Az oktatási innovációk, a nemzetközi tapasztalatok és hálózatok építése kulcsszerepet játszottak a MAB szempontrendszerében.” - mondta el.
Pályafutása további mérföldköve volt, amikor 2007-ben a Műszaki Egyetemre hívták oktatni, ahol habilitált is. Részt vett az európai mérnöki képzés fejlesztésében, és az Európai Mérnöki Hálózat, a SEFI munkájában is komoly szerepet vállalt.
A tudományos publikációk, az oktatási innovációk, a nemzetközi kapcsolatok mind hozzájárultak a professzori cím eléréséhez, életpályáját pedig a tanítás szeretete is hitelesíti. Nemcsak oktatni, tanulni is szeret, olykor a hallgatóktól is. „Az úgynevezett „STEM gondolkodás”, amely a célokra helyezi a fókuszt, már az oktatás során ragadt rám. Jelenleg több intézmény doktori iskolájában vagyok témavezető és témakiíró, magyar és angol nyelven. Élvezem a multikulturális környezetet itt, a Nyíregyházi Egyetemen is, ahol nemzetközi kurzust szervezek a hallgatóknak" - hangsúlyozta.
Életen át tartó változás
„Egy 2019-es World Economic Forum által készített kutatás szerint a mai első osztályosok 67 százalékának olyan szakmája lesz, amit egyelőre nem is ismerünk. Ez is azt támasztja alá, hogy nem egy adott hivatásra, hanem a karrierre kell felkészíteni az egyéneket. Komoly paradigmaváltás zajlik, amely a felsőoktatást is jelentős mértékben érinti. A jelenlegi helyzetben, amikor a digitális átalakulás és a gyors piaci változások dominálnak, elengedhetetlen, hogy az oktatás alkalmazkodjon a változó szükségletekhez. Az oktatásnak és a kutatásnak integrált módon kell válaszolnia az új kihívásokra, és az életen át tartó tanulás filozófiája ebben kulcsszerepet játszik. A magyar oktatásban is egyre inkább megfigyelhető, hogy a munkaerőpiac és az oktatás közötti kapcsolat erősödik, és a micro-credentials (mikrobizonyítványok), a rugalmas, gyors képzési lehetőségek felé mutat a fejlődés. Ezek segítségével rövidebb idő alatt olyan specifikus készségek sajátíthatók el, amelyek közvetlenül alkalmazhatók a munkahelyeken" – fejtette ki Dr. Kálmán Anikó, a Nyíregyházi Egyetem egyetemi tanára.